События

Як пори року впливають на успішність учнів?

Щоб там не казали різні мотиваційні спікери та коучі, а ми не можемо бути однакову продуктивними та успішними 365 днів на рік. Потрібно зважати на спади продуктивості, втому, не кажучи про те, що ефективність на початку і наприкінці тижня може істотно різнитися. Це стосується і дорослих, і дітей. Їхня продуктивність на початку осені, коли навчальний рік лише почався і навесні буде різною. 

школаЦе прекрасно знають учителі, і це знання допомагає їм розумно розподіляти навантаження. Але знатись на подібних закономірностях корисно й батькам. Це дозволить приділяти більше уваги дитині, коли її сили та мотивація майже вичерпані.

Осінь та початок навчального року

Закономірності працездатності полягають у тому, що на початку навчального року (тижня/заняття), відбувається занурення в роботу, потім встановлюється період стійкої ефективності, що поступово знижується. У найгірших випадках це може закінчитися перевтомою. Це природні цикли, сперечатись із якими просто неможливо. Саме тому перші заняття у школі вчителі починають з повторення або розважальних уроків, поступово підвищуючи навантаження. 

Таким чином, навчання восени має свою специфіку. Воно починається з плавного підйому та закладає початок усіх освітніх тем. При цьому різні діти можуть мати різну продуктивність восени. Деякі повноцінно втягуються в роботу вже у першому семестрі, тоді як інші досягають піку можливостей пізніше – взимку. Загалом осінь є часом входження в навчання. У цей період кількісні (об’єм і швидкість роботи) та якісні (кількість помилок, точність) показники навчання можуть коливатися, перш ніж дитина досягне свого оптимального ритму.

Зима – фаза оптимальної працездатності

З одного боку, в середині року діти втягнулись у роботу та мають працювати найпродуктивніше. Але існує чимало біологічних причин того, чому самопочуття дітей може істотно змінитись із початком зими. Так, одна з головних причин сезонних перепадів настрою – зменшення кількості світла, а отже і кількість денної норми вітаміну D. І це один із основних факторів, що впливають на нашу поведінку. 

Також справа у тому, що циркадний ритм нашого організму відслідковує тривалість дня за кількістю світла. Тож коли дні стають все коротшими, наш організм готується до відпочинку і сну значно раніше. А це впливає на регуляцію температури, виділення гормонів, обмін речовин тощо. Саме тому в деяких дітей узимку спостерігається спад активності, сонливість і зниження уваги.

Аби нівелювати негативні наслідки короткого світлового дня, важливо слідкувати за раціоном дітей, їхньою фізичною активністю і температурним режимом у класі. У деяких дітей падіння температури нижче комфортної навіть на один градус (зазвичай оптимальною є 22°С) може призвести до істотного зниження продуктивності. Те саме стосується світла, а також вентиляції у приміщенні.

Весна – час, що потребує вашої уваги

Навесні, коли на вулиці стає тепло, бажання проводити час в стінах школи істотно зменшується. Часто це співпадає з настанням третьої фази працездатності. Вона швидше і яскравіше проявляється у дітей 6-10 років і пізніше у підлітків, але має схожі ознаки – втома, підвищення кількості помилок у роботі, заторможеність розумових процесів, збудження, підвищення рухової активності, в’ялість або неадекватна поведінка.

Це нормальна реакція на тривале рівномірне навантаження. До того ж навантаження, що викликають втому, навіть необхідні, адже без них неможливі ані адаптація, ані розвиток дітей. Утім, аби уникнути втоми, планування і розподіл навантаження варто проводити кваліфіковано, з урахуванням віку та інших особливостей школярів.

Якщо ви помічаєте зниження продуктивності у весняний період, але не хочете, аби дитина провалила важливі контрольні чи ЗНО, до якого лишаються лічені тижні, то потрібно допомогти школяреві! І тут у пригоді стануть онлайн-курси з підготовки до зовнішнього незалежного тестування. Справа в тому, що організатори та викладачі таких занять чудово знаються на дитячій психології та враховують рівень продуктивності дітей, а отже, формують оптимальний робочий розклад. Так працює багато хто, зокрема радимо придивитися до онлайн-школи “На Урок”. Будьте певні, науковий підхід до навчання здатен дійсно допомогти, тоді ані ДПА, ані ЗНО більше не лякатимуть!