Як війна змінила книжкові смаки українців
Український читач подорослішав. Найбільша мережа книжкових магазинів «Книгарня «Є» проаналізувала продажі в рік до повномасштабного вторгнення, та за рік після нього. Виявилось, що війна зробила українську книгу значно популярнішою та суттєво збільшила попит на літературу в цілому. Окрім дитячої.
«Повномасштабне вторгнення докорінно змінило книжкові смаки українців. Окрім загального зростання попиту на книги значно підвищилась популярність українських авторів. Якщо до війни лише кожна п’ята продана книга була українського авторства, то минулого року це була вже кожна третя книга! І ми бачимо подальше зростання попиту на українське», – розповіла Лариса Гужвинська, директорка зі стратегічного розвитку «Книгарні «Є».
Дитяча проза була найбільш популярною категорію в 2021 році. Тоді як минулого року в лідери вийшла зарубіжна проза. При цьому українські автори не сильно поступились своїм іноземним колегам – 6,3% до 8,2% в загальній кількості продажів.
Як не дивно, проте найпопулярнішим автором в 2023 році стала Агата Крісті. Її книжок купили майже вдвічі більше, ніж, наприклад, Стівена Кінга чи Джорджа Орвелла. В порівнянні з кількістю продажів в 2021 році, популярність англійських детективів зросла в вісім разів. Тоді як попит на книги Кінга збільшився втричі, а на антиутопії Орвелла – вчетверо. Війна привернула більше уваги і до творів Ремарка – продажі його творів злетіли всемеро.
Серед українських авторів в «Книгарні «Є» найбільшим попитом користувались книги Сергія Жадана, Макса Кідрука та Ілларіона Павлюка. Всі троє увійшли в топ-10 авторів в 2023 році. Тоді як в десятку 2021 року входило лише дві українські письменниці – Юлія Ярмоленко та Галина Вдовиченко. При цьому, українці стали купувати суттєво більше наших класиків, а багато хто відкрив для себе і нові імена серед них. Так, попит на твори Івана Багряного зріс в 12 разів, Підмогильного – в десять разів, Винниченка – вдев’ятеро, Симоненка – в вісім разів. Книги Тараса Шевченка, Івана Франка та Лесі Українки минулого року купували в 2-3 рази частіше, ніж до повномасштабного вторгнення.
Категорією, що також суттєво зросла після початку повномасштабної війни, стала «Сучасна українська поезія». Зазвичай, вірші мало приваблюють українського читача. Проте Жадану, Вишебабі, та іншим авторам вдалось це змінити, піднявши продажі категорії в чотири рази.
В «Книгарні «Є» відзначають також відчутне зростання попиту на літературу іноземними мовами. Так, в 2023 році книжки англійською купували майже вдвічі частіше, ніж в 21-у році. А загалом англомовна книга зайняла приблизно 2% від всіх продажів.
Що стосується дитячої книги, то це найбільш «просівша» категорія. Якщо в кількості продажів зміни несуттєві, то враховуючи значне зростання загального попиту на книжки, у відсотковому значенні дитяча література значно втратила в популярності. Так, «Дитяча проза», яка була найпопулярнішою категорією в 2021 році з показником 10,6%, в 2023 році опустилась на третє місце з 7% від загальних продажів. Категорія «Казки» зменшилась з 3,8% у 2021 році до 1,4% в 2023. Категорія «Для наймолодших» тепер займає лише 1,7% в продажах, проти 3,3% двома роками раніше. А частка шкільних підручників впала з 2,4% до 1,4%. При цьому категорія «Авторські казки» навпаки зросла – з 4,1% до 5% в загальному розрізі продажів.
Про компанію:
«Книгарня «Є» – найбільша мережа книжкових магазинів України. Першу книгарню мережі відкрито 21 грудня 2007 року в м. Києві (вул. Лисенка, 3). Менш ніж за рік книгарня набула репутації магазину з найбільшим вибором українських книг, приємним сервісом (місця для читання, Wi-Fi), а також стала відома киянам та гостям столиці як місце культурних зустрічей – презентацій книжок, круглих столів, літературних читань, дитячих заходів. Наразі мережа налічує 57 книгарень в 19 регіонах України та інтернет-магазин з найбільшим вибором україномовної та англомовної літератури, та продовжує активне розширення.