Альтернативна освіта в Україні. Інтерв’ю з директором Main School
Дитина, яка ходить до школи із задоволенням, — це рідкість? Ні, вважає директор альтернативної школи Main School Лілія Рвач. Так в чому ж запорука дружного тандему «школа-дитина»? І чому все більше батьків обирають альтернативну освіту для своїх дітей?
Лілія, як Ви вважаєте, чим викликаний підвищений інтерес до альтернативної освіти?
В мене якраз з цього питання є інформація, як то кажуть, “з перших рук”. Наприкінці учбового року ми у школі провели докладне інтерв’ю з батьками наших учнів. Інтерес до альтернативної освіти викликаний дуже гострими проблемами із державною освітою, а саме:
- Перша, і головна – дитина вщент втрачає інтерес до освіти.
Всі наші батьки вражені контрастом між попередньою та наявною мотивацією дитини йти до школи. Розповідали, що хтось вперше сам збирається вранці або сам їде кожного дня через усе місто до нас, хтось почав вперше ділитися своїм буттям у школі, а для деяких нарешті хвороба перестала бути рятівним приводом залишатись вдома. Тобто, батьки казали начебто про різні проблеми, але всі вони стосувались мотивації дитини. Всі ці дорослі розуміють, що цікавість – перша запорука розвитку. І вона, на жаль, втрачена у старій системі освіти. - На другому місці –“ вбудована репресивність” старої школи. Всі ці принизливі та невмирущі вчительські меми. Ярий супротив будь-якій “інакшості” дитини. Постійне оцінювання та надання оцінкам надмірної ваги. У дорослому житті ми цілком розуміємо, що оцінка – дуже суб’єктивна річ. Але коли йдеться про дитину у школі ми, ніби, потрапляємо у якийсь інший вимір. Весь цей тиск старої системи відвертає сучасних батьків.
- Ну і третє, але не останнє, – розуміння, що у майбутньому дитині знадобляться зовсім інші знання та навички, ніж були потрібні раніше, і які пропонує зараз державна система.
У чому полягає головна відмінність традиційної школи від альтернативної?
Важливе питання, бо багато хто вважає, що це просто приватна школа. Приватна чи ні – це форма власності, а термін “альтернативна” відноситься до процесу навчання. Альтернатива наявній системі. Відмінності можуть бути різними у кожній альтернативній школі. У нас в Main School – такі основні підходи:
- роздивляємось та навчаємо кожну окрему дитину;
- на інтересі до інформації базується все інше;
- знання – цілісне, дисципліни – зв’язані, методики – авторські;
- жодних “домашок”: і вивчаємо, і закріплюємо матеріал у школі, а дім – для родини;
- помилки – ознака, що людина вчиться.
Як Ви вважаєте, наскільки батьки готові до того, що сучасні діти потребують особливого підходу в навчанні?
Моє особисте сприйняття – готові й активно шукають його. Все більше батьків починають розуміти, що наявна система освіти не підходить ні для сучасних дітей, ні для сучасного світу. І це стосується не тільки пострадянського простору, а й усіх інших країн. Тому так активно зараз у передових країнах світу впроваджуються нові технології та методології у процес навчання в існуючих школах, тому з’являється багато нових шкіл
В альтернативній школі кожен учень може йти за своїм освітнім маршрутом чи є певні межі?
Не можу казати за всіх, бо в кожної школи своє бачення. В Main School ми уважно дивимось на учня: де він здатний взяти більше, ніж однолітки, де лише необхідний для тестування мінімум, а де й потрібно надати йому інформацію у інший спосіб. В нас є діти, що бажають поглибленого вивчання окремих предметів: біології, хімії, математики. Вони отримують індивідуальні заняття. Але цікаво, що усі учні беруть нашу досить високу планку з інформатики. Хоча багато хто з батьків при вступі казав, що професійне IT дитину не цікавить. Зараз дивуються:). Дитині багато чого цікаво, якщо вона почувається у безпеці та їй довіряють.
Чи є дітки, яким не підходить ця система?
Чи є дітки, яким не підходить увага до них та свобода розвитку? :)
Насправді, дитині може не підходити та чи інша конкретна школа: певна освітня методика або шкільне управління. Профіль вашої школи, напевно, найбільш затребуваний в сучасному житті. Це ІТ-технології та особистісний розвиток. В чому ваша головна специфіка та фішка?
Main School – це, перш за все, школа гармонійного розвитку дитини в усіх напрямках, задля виявлення схильностей та розвитку талантів. І, звичайно, багато уваги приділяється розвитку та наданню навичок у сфері сучасних технологій. У нас є власна система викладання IT-дисциплін. Дітки 7-8 рочків вже пишуть в нас свої перші ігри. Ми “переплавляємо” сучасну батьківську “страшилку” про цілодобові комп’ютерні іграшки у корисну дитячу навичку власної творчості :). Ми навіть плануємо розповсюджувати наш авторський курс на інші школи. Нещодавно ми приєдналися до програми Міносвіти України у підготовці IT-викладачів. Та зараз плануємо курс підготовки викладачів для інших альтеративних шкіл.
Скільки уроків в школі? І чи є якісь відмінності в їх проведенні від загальноприйнятих норм?
Процес навчання в школі будується на крос-куррікулярній технології. За рахунок інтеграції навчальних дисциплін в інваріантну складову навчального плану включені обов’язкові напрямки навчання: Discovery, STEM, Robotics, Health, Art, Computer programming. Кількість уроків відповідає санітарно-гігієнічним нормам МОН і визначено гранично допустимим навчальним навантаженням на одного учня.
Кожен урок — окремий кейс, який має чітко визначену структуру. Починається з проблемно-пошукового завдання і закінчується інсайтом і створенням власного продукту.
Навчання будується на основі проектів і дозволяє вирішувати реальні проблеми, які мають особистий сенс для кожного учня. Діяльність вчителя зводиться не до ретрансляції знань, а до створення навчального середовища для пошуку та відкриттів.
Така форма уроків передбачає різну їх тривалість в залежності від навчальної ситуації.
Як ставляться до домашнього завдання?
Коли дитина отримує знання у спосіб, що з різних боків, наче пазл, складає в неї цілісну систему розуміння світу, то їх не потрібно завчати чи багато разів повторювати. Вони логічно випливають одне з одного. Дитина завжди зможе їх відтворити самотужки. На самостійне опрацювання може йти якийсь цікавий груповий проект чи книга, але за цим теж стежить вчитель. Батьки займаються своєю справою – ростять дитину, ми своєю – вчимо оперувати інформацією.
За спостереженнями дослідників, діти перестають сприймати великі тексти. Вони спілкуються короткими повідомленнями і добре сприймають текст розміром з екран монітора. Як Ви вважаєте, чи можуть гаджети замінити книги?
Паперова книга чи гаджет – лише носії інформації. Яка різниця як саме людина отримує цю інформацію? Важливо – чи є жага до неї? Відео, аудіо, малюнок, перфоманс, жива розмова – це теж цінні джерела. Якщо під книгою мається на увазі саме текст великого розміру, то, на мою думку, потреба в ньому не зникне. Детальне розглядання себе і світу, дивовижні перетини долі, «смачний» стиль – все це дуже потрібне людині. Інша річ, що таких людей трохи меншає, бо з’явилося багато інших способів це прожити, яких бракувало ще 20 років тому.
Вважається, що в альтернативних школах можуть працювати тільки сучасні молоді фахівці. Це так? І якими якостями ще повинен володіти педагог альтернативної школи?
Цікаве запитання:) Поняття “молодий” дуже змінилося за останні роки. Раніше це були люди до 30 років, сьогодні це, вочевидь, старші. Мені — … років, я – молодий фахівець? :)
Офтоп: скільки вже разів за інтерв’ю я промовила, що все змінилося? Це до першого питання про необхідність нової форми освіти – бо все змінюється, а освіта, ніби, законсервована. Повертаючись до питання: може бути зовсім молода людина повна усіляких старих догм, і літня – дуже прогресивна, яка підбурює мінятись професійну спільноту. Тож, по віку не маємо цензу. В Main School є власний курс підготовки вчителів, який проходять усі. Так ми долучаємо педагогів до культури нашої школи, до правил, до методик, тощо. По закінченню і людина, і ми відчуваємо чи спільний наш подальший рух, чи ні.
Не всі діти поводяться добре на уроках. Як в альтернативній школі реагують на порушників порядку? :)
З розумінням :) Розбираємося у чому справа і домовляємося з дитиною про взаємну повагу. Взагалі, ми не маємо багато жорстких правил, тож дитині легко в нас знаходитись. Не обов’язково сидіти за партою, можна, наприклад, повалятися на пуфах. Це добре знімає фізичну напругу. У наступному році плануємо разом з дітьми прописати кілька головних правил щодо взаємної поваги, безпеки та ненасильницького спілкування між учнями та педагогами. Кожен учасник підпише, що згоден їх виконувати. Це буде потужний аргумент для апелювання:).
Як відбувається оцінювання в молодших класах і чому саме так? Яка система мотивації?
Оцінювання у нас немає взагалі, і у молодших, і у старших дітей. Вчителі дають зворотній зв’язок особисто учню чи батькам у формі порівняння з його минулими досягненнями. У нас немає якоїсь штучної мотивації, мотивація у всіх єдина – бути гідним самого себе та своєї мети.
Скільки людей в класах? Чи можна перевести в вашу школу в середині року?
В наших класах навчається 10/12 діток. Перевестись всередині навчального року, звісно, можна, якщо пощастить. Бо в деяких класах немає вільних місць.
Якими особливими якостями буде володіти випускник альтернативної школи Main School?
Наше намагання, наша мета – випустити дитину, готову до самостійного щасливого життя, як вона його розуміє. А для цього ж потрібно, щоб учень відкрив і зрозумів себе – в цьому наша і батьківська допомога йому. Безумовно, наш рівень знань повинен забезпечити йому якомога ширші можливості для подальшого освітнього чи особистісного руху.
Як потрапити в Main School? Потрібно пройти особливе тестування?
Все дуже просто – прийти на пробний день та відчути наскільки дитині комфортно у нас.
Тестування — ні, ми вважаємо, що немає неталановитих та нездібних дітей. Просто потрібно знайти підхід та певну мотивацію для кожної дитини.
Що б Ви побажали батькам дошкільнят?
Бажаю вам знайти Свою школу. Щоб дитина вранці з радістю чекала на зустріч з нею.
Насправді, в інтерв’ю наших батьків було багато і слушних пропозицій, і зауважень, і слів подяки, але найголовніше, чого ми чекали — це відповіді на питання – чи з радістю Ваша дитина йде зранку до Main School? Як же ми тішилися, що навіть найсуворіші батьки на це питання відповіли з посмішкою – так, завжди хоче до школи! :)
Де знаходиться Main School?
Наша головна школа знаходиться на вул. Голосіївська, 17. Також є філіал Main School на Оболоні, за адресою Героїв Сталінграду 4, корпус 6. З вересня 2018р IT- школа Main School буде працювати на Євгена Сверстюка, 11а.
Дякуємо за цікаве й змістовне інтерв’ю!
-
Катя
-
МамаWOW
-
Катя
-
krogers58
-
-