Дошкільнята та екранний час
В наш час, коли велика кількість гаджетів наявна у вільному доступі наших дітей, з’явилось таке поняття як ЕКРАННИЙ ЧАС.
Екранний час або час, який ваша дитина витрачає на користування гаджетами, майже зводить з розуму дітей від перенасичення інформацією. І, відповідно, діти стають капризними, роздратованими, інколи занадто агресивними і наче «затуманеними». Доведено, що під час сенсорної комп’ютерної гри, коли неможливо пройти черговий рівень або закінчити гру, в організмі дитини збільшується кількість дофаміну, як від прийому кокаїну.
ДОВІДКА (uk.wikipedia.org)
Дофамі́н — нейромедіатор, біологічно активна хімічна речовина, яка в мозку людини передає емоційну реакцію і дозволяє відчувати задоволення і не відчувати біль, також нейромедіатор відповідальний за рух, тому виробляється у певних клітинах мозку, що контролюють м’язову активність.
Дофамін викликає почуття щастя й ейфорії. Також дофамін є одним з головних компонентів біохімічного механізму закоханості — мозок людини, що закохалася, починає стрімко виробляти дофамін. Підвищення концентрації дофаміну спостерігається під час споживання приємної на смак їжі чи роботи за хорошу винагороду. Вживання речовин, що викликають залежність: алкоголь, нікотин чи кокаїн, тимчасово збільшує концентрацію дофаміну в мозку.
Тому діти так легко «підсаджуються» на комп’ютерні ігри. Також автоматично підвищується рівень кортізолу, бо адренокортикотропний гормон гіпофізу впливає на надниркові залози, що реагують збільшенням виробництва кортизолу, який стимулює виділення у кров адреналіну у надлишковому об’ємі. І ось вже діти перестають бути активними, менше бігають, стрибають, виникає бажання менше спілкуватись. Навіть, якщо батьки під час комп’ютерної гри будуть поряд, то спілкування буде направлено не на зближення, а на віддалення, цінність спілкування знижується.
Порушується цикл сну, підвищується інтенсивність нічних кошмарів. Крім того, коли приходить час відправлятись спати, діти не хочуть пропускати вечірніх сімейних подій, їм стає важко вкластись в ліжечко і заснути. Роздратування батьків зростає, тому підвищується голос, з’являються погрози в адрес дитини, бажання покарати, вилучити телефон або планшет на тиждень, два.
Емоційна реакція дітей на ситуацію загрози (реальну або уявну) відповідна і переживається як стрес: сльози, підвищення тривоги, збудження і неможливість заспокоїтися. А стрес впливає на організм через стимулювання викиду хімічних речовин у різні ділянки мозку та тіла. Важливо пам’ятати, що коли стрес переходить в категорію «хронічний» (стрес), такі зміни стають незворотними.
Що робити батькам?
Як направити комп’ютерний «екранний» час в корисне русло?
Замість погроз та покарань, скористайтесь альтернативними способами: спортивні секції, гра в футбол, баскетбол, спільний похід в ботанічний сад, зоопарк. Згадайте, що більше всього любить ваша дитина, крім комп’ютерних ігор.
Як каміння влітку ввечері віддає тепло, так і наші діти з вдячністю приймають від батьків увагу і любов. Але не хочуть приймати контроль, і тому в нагоді стануть питання-традиція.
Три запитання, які потрібно кожен день задавати своїй дитині, щоб продовжувати розвивати емоційний інтелект і в подальшому мінімізувати неврози.
Питання
- Що сьогодні такого сталось, що ти посміхнувся (посміхнулась)?
- Що ти сьогодні нового почув (почула) або дізнався (дізналася)?
- Що сьогодні спонукало тебе нахмуритися.
Ці прості питання допоможуть змінити спектр, коли події впливають на наш настрій.
І пам’ятайте, шановні батьки:
- чим більше ми виділяємо якісного часу на спілкування з дитиною,
- чим більше цікавимось світом її емоцій,
- чим більше можемо пояснити, що з нею відбувається (чого вона сумує, злиться, сміється),
тим більше даємо дитині інформації про неї, її особистість, і тим самим допомагаємо зменшити патологію, пов’язану з тотальним використанням гаджетів, знижуємо тривогу, властиву дітям цього віку у зв’язку з розвитком пізнавальної сфери.
Автор: сімейний психолог, Канська Наталія